Recenzie: Iubirea a spus… de Jalaladin Rumi

Titlu: Iubirea a spus…

Author: Jalaladin Rumi

Gen: Poezie, Religie, Misticism, Spiritualitate

Anul apariției: 2003

Editura Kamala

Traducător: Simona Trandafir

Această colecție de poezii persane, create de maestrul sufit Jalaladin Rumi și traduse în limba română de către Simona Trandafir, a reprezentat o adevărată surpriză pentru mine, deoarece inițial aveam vaga impresie că voi găsi printre paginile acestei cărți poezii de dragoste. Însă nu a fost tocmai cum mi-am imaginat, ci cu mult mai bine. Creațiile lirice din acest volum sunt declarații de iubire închinate lui Dumnezeu și ele se încadrează astfel în categoria poeziei mistice.

Poate că unii dintre voi veți strâmba din nas la ideea de poezie mistică, dar de multe ori aparențele sunt înșelătoare, deoarece aceste poezii nu sunt greu de înțeles, iar eu nu le-am perceput ca încărcate de dogmă religioasă. Mai mult, dacă am elimina anumite referințe coranice din aceste poezii, am observa caracterul lor atemporal, care depășește sfera Islamului. Dacă până acum aveam o listă de poeți preferați, Rumi mi-a întors lumea cu susul în jos prin profunzimea versurilor, învățăturile despre importanța detașării față de lumea materială și de cea a plăcerilor, având ca scop pregătirea sufletului pentru mult așteptata și mult dorita întâlnire cu Preaiubitul. Dacă ar trebui să descriu senzația pe care o dau aceste poezii, aș spune că ele sunt ca o mână invizibilă care trece prin barierele trupului și îți mângâie sufletul cu o tandrețe nepământeană.

Despre acest poet persan voi mai vorbi și cu alte ocazii, însă tot trebuie să vă dau câteva informații biografice, de dragul cunoașterii. Jalaladin Balkhi/Rumi s-a născut în Balkh, Persia sau Afganistanul de astăzi, de unde a fugit împreună cu familia sa din cauza  invaziei mongole. S-a refugiat în Konya (Turcia) unde a devenit un maestru sufit respectat atât de musulmani, cât și de credincioșii celorlalte religii.

Cel mai important moment pentru desăvârșirea sa spirituală a fost întâlnirea cu dervișul rătăcitor Shams din Tabriz, care l-a inițiat pe Rumi în tainele iubirii mistice. Atât conversațiile, cât și dispariția neașteptată a acestui derviș din viața lui Rumi au avut un impact profund asupra celui din urmă. Maestrul sufit i-a dedicat lui Shams numeroase poeme, iar mai târziu a pus bazele ordinului Mevlevi sau Dervișii Rotitori. Cea mai cunoscută creație poetică a lui Rumi se intitulează Mathnawi, o lucrare vastă care însă nu a fost scrisă de mâna poetului, ci i-a  fost dictată discipolului său, Hussam Celebi,  în perioadele de transă.

Ținând cont că avem de a face cu un volum de poezii, nu pot să vă spun decât că această lucrare este împărțită pe teme rânduite în ordine alfabetică, de la aspirație până la zbor, o organizare firească, având drept scop înlesnirea citirii poeziilor. În plus, la sfârșitul cărții se găsește un glosar unde sunt explicate succint cele mai importante simboluri sufite precum: Preaiubitul, Îndrăgostitul, Arderea, Oceanul, Beția, Trandafirul etc.

Înainte de a încheia această recenzie, vă las un filmuleț pentru a vă familiariza cu poeziile lui Rumi, iar dacă vă interesează această temă, vă invit să citiți și recenzia mea scrisă în limba engleză despre The Essential Rumi, carte tradusă și prefațată de poetul american Coleman Barks.